tiistai 28. elokuuta 2007

Reunaehtoja

Minun kahdeksasta neljään -työni on olla kekseliäs sanankäyttäjä, rivien täyttäjä ja osa-aikainen "sinä se osaat, niin sano nyt" -ihminen. Olen tässä roolissa vain siksi, että täyttäisin ne reunaehdot, jotka olemiselleni on asetettu. +kolmekymppisenä minulla tulee olla turvattu toimeentulo ja reppukaupalla unelmia, joita en koskaan pysty toteuttamaan.

On päiviä - joskus useampiakin - jolloin kysyjille ja käskijöille tekisi mieli sylkäistä vastaukseksi suuntäydeltä siansaksaa ja todeta vaimeasti, että siinäs näette, en minä mitään osaa enkä edes halua osata. Olen tässä roolissa vain siksi, että täyttäisin ne reunaehdot, jotka olemiselleni on asettu.

+kolmekymppisen unelmat ovat toisenmuotoisia kuin itsenäisen elämänsä kynnyksellä olevan kaksikymppisen. Itsellisyys on jo voitettu päänahka, samoin turvattu toimeentulo. Jopa omaan ulkomuotoonsa osaa suhtautua armollisemmin. Nyt haaveillaankin huolettomuudesta. Siitä, että vapaus vielä joskus koittaisi ilman, että tarvitsisi luopua niistä reunaehdoista, jotka olemisellemme on asetettu.